NL - Nederlands EUR
Je winkelwagen ×
Je hebt geen artikelen in je winkelwagen.

Lawine airbag

full_width_image Scroll

Hoe werkt een lawine airbag?

Een lawine airbag is een hele verstandige investering als je graag buiten de geprepareerde pistes verblijft. Waarom? Omdat wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat mensen die een lawine airbag dragen een veel grotere overlevingskans in lawines hebben dan mensen zonder lawine airbag.

Een lawine airbag is een rugzak waarin 1 of 2 opgevouwen ballonen zitten. In het geval van een lawine trek je aan een hendel en vervolgens wordt de ballon of worden de ballonen binnen enkele seconden opgeblazen. De meeste lawines zijn ‘turbulent’: de sneeuw wordt ernstig door elkaar gehusseld. In zo’n proces eindigen de grootste brokken bovenop (‘inverse segregation’ met een chique woord of gezelliger gezegd het ‘brasil nut effect’). De ballonen van de airbag zorgen ervoor dat je een hele grote brok wordt en zo hopelijk aan de oppervlakte van de lawine eindigt. Er is dus geen sprake van drijven zoals een bal in water doet. Die bal komt altijd weer boven als hij in stilstaand water wordt ondergedompeld en dat gebeurt met een airbag niet. De airbag heeft de turbulentie nodig om te werken. Het doel van een airbag is dus om te zorgen dat je niet onder de sneeuw verdwijnt. En dat is het grootste probleem, want onder de sneeuw is er slechts beperkt lucht en zuurstof voorhanden. Voor het geval je (toch) onder de sneeuw bedolven wordt heb je ALTIJD een lawinepieper, sonde en schep nodig: daarmee kunnen de mensen uit je groep je vinden, lokaliseren en uitgraven. Een lawine airbag kan helaas geen letsel voorkomen dat in een lawine optreedt.

Verschillende lawine airbag systemen

Grofweg zijn er twee systemen voor lawine airbags. Enerzijds zijn heb je lawine airbags die met behulp van gaspatronen worden opgeblazen en anderzijds lawine airbags die met een ventilator (en dus elektriciteit) worden opgeblazen. Beide systemen hebben voor- en nadelen.

Gas lawine airbag

Bij gas airbags wordt met behulp van een gaspatroon de ballon of ballonnen opgeblazen. De opening van het gaspatroon wordt mechanisch doorboord, of met behulp van een klein explosief (bij ABS). Voordelen van gaspatronen zijn dat ze ongevoelig zijn voor lage temperaturen en in korte tijd de ballonen opblazen. Een nadeel is dat je, nadat de airbag getrokken is, het gaspatroon moet verwisselen. Daarvoor moet je normaal gesproken naar een winkel. Een ander nadeel is dat, ondanks dat ze daarvoor wel zijn goedgekeurd, niet alle vliegmaatschappijen ze toelaten in hun vliegtuigen.

Ventilator lawine airbag

Bij elektrische lawine airbags wordt de ballon opgeblazen met behulp van een soort ventilator. Er zijn twee elektrische systemen in omloop: een met een accu en een met een ‘capacitator’. Het nadeel van de systemen met een accu zijn dat ze gevoelig zijn voor koude, dat ze zwaar zijn en dat niet alle vliegmaatschappijen dergelijke krachtige accu’s accepteren. Het grote voordeel van airbags met een accu is dat ze meerdere keren achter elkaar geactiveerd kunnen worden en dat de airbag na het opvouwen onmiddellijk weer klaar is voor gebruik. Airbags met capacitators hebben als voordeel dat ze veel lichter van gewicht zijn, dat ze ongevoelig voor lage temperaturen zijn en dat ze slechts 2 AA batterijen nodig hebben: je kunt er dus probleemloos mee vliegen. Een ander voordeel is dat dit systeem in principe niet slijt, terwijl accu’s een lange, maar toch beperkte levensduur hebben. Het nadeel is dat er enige tijd nodig is om de capacitators weer te laden nadat de airbag geactiveerd is. Dat kan overigens zowel met de batterijen als met de bijgeleverde lader en een stopcontact.

Welke airbagsystemen kan je kiezen?

ABS Twin Vario Systeem

De lawine airbags van ABS bestaan al sinds 1985; het is dus een vertrouwde naam. De airbags van ABS kenmerken zich door twee onafhankelijk van elkaar functionerende ballonnen voor het geval er eentje lek mocht raken in de lawine. Het systeem wordt geactiveerd door middel van een kruitlading in het handvat en werkt op een gaspatroon. Zodra je aan de handel trekt ontsteekt de kruitlading en wordt een naald in de drukcilinder met perslucht gedrukt. De perslucht blaast vervolgens binnen 3 seconden de airbag op. Het meest bekende systeemvan ABS is het Vario systeem. Dit werkt modulair: op een ABS Vario base-unit kun je verschillende rugzakken ritsen. Er zijn meerdere merken die dit soort ‘opritsrugzakken maken. Je kiest dus welk formaat en type je voor je poederdag nodig hebt en die zet je er vervolgens in een handomdraai op!

Voordelen ABS Vario base unit

  • twee ballonnen
  • rugzak eenvoudig te verwisselen
  • keuze uit veel modellen rugzakken
  • gaspatroon ook in lichtgewicht carbonuitvoering verkrijgbaar
  • weinig kracht nodig om te activeren dankzij pyrotechnisch handvat


ABS s.Light compact

De nieuwste generatie van het beroemde ABS twinbag systeem is de s.LIGHT compact versie. Het systeem is aanzienlijk lichter dan zijn oudere broertjes en zusjes: de base-unit (inclusief het airbag systeem) weegt minder dan 2 kilo! Ook de s.LIGHT is een modulair systeem: je kunt er verschillende rugzakken op ritsen (hoewel niet allemaal dezelfde als van de originele ABS Vario Twinbags).

Voordelen ABS s.LIGHT base unit

  • weegt minder dan 2 kilo
  • twee ballonnen
  • rugzak eenvoudig te verwisselen
  • keuze uit verschillende modellen rugzakken
  • gaspatroon ook in lichtgewicht carbonuitvoering verkrijgbaar
  • weinig kracht nodig om te activeren dankzij pyrotechnisch handvat

ABS P.Ride Systeem

Het P.Ride syteem is de volgende stap in lawineveiligheid. Misschien wel de grootste stap voor je eigen veiligheid in de sneeuw, is om er niet alleen op uit te trekken.

Als je zelf betrokken bent in een lawine, zal iemand anders, vaak je ski partners, voor de redding moeten zorgen. Nu is er een systeem waarbij je skipartners ook jouw airbag kunnen laten afgaan: het ABS P.Ride systeem.

Jouw airbag laten afgaan door anderen

Met de introductie van partneractivering van lawine airbags begint P.RIDE een nieuw tijdperk van zelfredding en begeleiding van jou en je skipartners. Een ingebouwde draadloze verbinding tussen P.RIDE systemen maakt het mogelijk om een groep te maken met iedereen die met P.RIDE systeem skiet. Het geeft anderen de mogelijkheid om een airbag te activeren als er iemand uit de groep onder de sneeuw terecht dreigt te komen. Het P.RIDE syteem synchroniseert jou en je skipartners automatisch als je met zijn allen tegelijkertijd de trigger, het activeringshandvat, opent en je eigen airbag activeert. Dus zonder ingewikkelde programmering, zorgt P.RIDE ervoor dat de airbags systemen van alle P.RIDE dragers verbonden zijn. Iedereen uit de groep kan dan zijn eigen airbag en die van alle andere leden trekken als je in een lawine terecht komt. Handig en veilig als je in een groepsverband de afdaling doet.

Op risicovolle stukken, waar je één een stuk afdaling doet, kan je het P.RIDE systeem eenvoudig instellen naar de enkelvoudige modus. Dan kunnen anderen van de groep de airbag de solist die de afdaling doet, activeren zonder je airbags van anderen ook te activeren.

30% meer projectzone om je te helpen te blijven drijven

In een lawine speelt, naast het volume, het geprojecteerde gebied een beslissende rol om ervoor te zorgen dat je op de top van de sneeuw blijft. P. RIDE-airbags hebben een 30% groter effectief oppervlak in vergelijking met traditionele airbags. In combinatie met het lichaam creëren P.RIDE-airbags daarom een ​​groter draagvlak. Dit plaatst het lichaam in een bijzonder voordelige horizontale positie die het risico van verwonding aanzienlijk vermindert en de waarschijnlijkheid van op het oppervlak achterblijven vergroot. De nieuwe methode die wordt gebruikt om de airbags te bevestigen, zorgt ervoor dat ze na opening altijd in hun optimale "vleugelpositie" blijven, ongeacht welk pakket is ingepakt. Effectief oppervlak bovenop een lawine: 1055 m2.

Automatische systeemcontrole geeft de juiste werking aan

Nadat het systeem is ingeschakeld, wordt de werking automatisch en continu gecontroleerd. LED's op het handvat geven een duidelijk en gemakkelijk te begrijpen beeld van de huidige status. De krachtige batterij levert energie betrouwbaar bij temperaturen tot minus 40 ° C en maakt ten minste 6000 uur stand-by mogelijk.

Zoals alle ABS airbags heeft ook het ABS P.Ride systeem twee onafhankelijke airbags voor het geval er eentje lek raakt. Het nieuwe ontwerp van de balonnen garandeert bovendien 30% meer oppervlak en dat maakt het systeem nog effectiever. Bovendien is het nieuwe materiaal nog sterker en scheurbestendiger dan voorheen.

Voordelen van de ABS P.Ride 18

  • groepsleden kunnen elkaars airbag activeren
  • 30% groter oppervlak
  • nieuwe sterker materiaal van de ballonen
  • opritssysteem voor gebruik van meerdere rugzakken
  • ideale freeride rugzak

Ortovox Avabag

Het Avabag systeem is één van de lichtste (slechts 690 gr!) op de markt en de totale rugzak weegt niet meer dan 1950 gr inclusief gaspatroon. Met Avabag systeem kun je het activeren zo vaak oefenen als je maar wilt, zonder dat je een patroon hoeft te wisselen. [meer uitleg over het systeem, patronen ed]

Voordelen Ortovox Avabag

  • compact
  • zeer licht in gewicht
  • speciale oefenmodus
  • waterdichte rits
  • veel bevestigingsmogelijkheden

Scott Alpride Systeem

Is dit de toekomst van airbags? Een systeem zonder paspatroon en zonder Lithium ion batterij! Dat heeft vele voordelen. De Scott Patrol E1 is veel lichter (1280 gram) dan andere elektrische systemen, het is ongevoelig voor lage temperaturen en geen enkele vliegmaatschappij kan bezwaren maken tegen het vervoer. Het systeem werkt met ‘supercapacitators’: twee platen waarover een elektrische spanning wordt gezet. Twee AA batterijen houden de Scott Patrol E1 op spanning en kunnen het systeem zelfs minimaal 2 keer opnieuw opladen nadat het getrokken is. Uiteraard kun je de airbag ook opladen via kabels.

Voordelen Scott Systeem

  • lichter dan andere elektrische systemen
  • ongevoelig voor lage temperaturen
  • perfect voor vervoer in vliegtuigen
  • e hoeft nooit een patroon te vervangen
  • goedkoop in gebruik
  • makkelijk om te oefenen

Lawine Airbag kopen

Lawineairbag huren

Een airbag is heel verstandig voor toerskiërs en freeriders. Wetenschappelijk onderzoek heeft immers aangetoond dat airbags een twee keer grotere overlevingskans bieden als je onverhoopt in een lawine terechtkomt. Airbags zijn echter kostbaar en daarom biedt OutdoorXL je de kans om een airbag te huren. Je krijgt dan een hypermoderne Ortovox Crossrider 18 liter met carbon gaspatroon tot je beschikking.

Huurprijs: € 75,- per week, borg € 300,- (winter 18/19)

Bij gebruik gaspatroon: € 30,- refill (winter 18/19)